BLACK FRIDAY 2012 va avea loc pentru a doua oară în România, pe 23 noiembrie. Cunoscut ca Vinerea neagră, evenimentul care durează doar o zi aduce pe rafturi prețuri scăzute și promoții ce reușesc să atragă sute de mii de clienți, de toate vârstele, scrie Mediafax.
În premieră, anul acesta, sub incidența sărbătorii americane a tarifelor diminuate au intrat în competiție, pe lângă comercianții de produse electronice sau electrocasnice, și cei de cosmetice sau librăriile.
Data de 23 noiembrie este data la care Vinerea neagră sosește din nou în magazinele din România. Pregătirile au fost făcute din timp până la cele mai mici detalii, iar țintele preferate ale clienților sunt mall-urile centrale din orașele mari.
În București, două dintre cele mai mari mall-uri au în componență magazine care au demarat campanii pentru BLACK FRIDAY 2012 încă de la jumătatea acestei săptămâni. Fie că pun la dispoziție pliante la intrarea în magazine, ori că au împânzit interiorul acestora cu bannere și afișe, retailerii iau în serios Vinerea neagră, deoarece sunt conștienți că potențialul unei asemenea mișcări de marketing este în primul rând de ordin financiar. De asemenea, vitrinele sunt ticsite cu reclame pentru BLACK FRIDAY 2012, iar spoturile video de pe ecranele interioare rulează aceleași campanii animate pentru ziua marilor reduceri.
Ca și anul trecut, magazinele care au pe rafturi produse electronice și electrocasnice sunt primele care se aruncă în cursa câștigării unui număr cât mai mare de clienți. Aliniate pe rafturile acestora, laptop-urile reprezintă principala atracție, urmate de tablete și de camerele foto. Deși 23 noiembrie este doar la o zi distanță, semnele cu reducerile care vor urma sunt pregătite să îmbie orice iubitor de gadget-uri.
Clienții intră în magazine, privesc și iau o decizie care va fi pusă în practică în Vinerea neagră. Pentru început, retailerii din București și-au instruit angajații să nu ofere prea multe detalii despre numărul exact în procente al reducerilor care vor fi aplicate per produs cu ocazia BLACK FRIDAY 2012, sporind misterul și mărindu-și astfel șansele de a atrage mai mulți clienți pe 23 noiembrie.
„Reduceri sigur vor fi pentru aproape toate gamele de produse electronice. Până acum asta este singura informație care ni s-a spus de la conducere. Nu ne-au zis exact care vor fi procentele scăzute pe laptop-uri sau pe tablete, sau la camere foto. Mai mult ca sigur indicațiile finale și reducerile exacte le vom primi vineri dimineață”, spune un angajat al unuia dintre cei mai mari retaileri de electrocasnice din România.
Centrele de informații din mall-urile bucureștene nu au idee despre promoțiile pe care magazinele din incintele acestora le vor aplica cu ocazia Black Friday. Angajații de aici nu au primit informații cu privire la ce magazine vor avea reduceri și spun clienților că singurii care le pot oferii detalii sunt vânzătorii sau reprezentanții superiori ai magazinelor.
„Nouă nu ni s-a transmis nimic din partea magazinelor de aici. Nu știm cine va sărbători BLACK FRIDAY și nici ce reduceri vor avea, cât de mari vor fi sau alte lucruri legate. Sincer să fiu mi se pare o prostie cu sărbătoarea asta. Ne-am luat repede după americani”, spune un angajat al unui mall din Capitală.
Magazinele cu cosmetice și librăriile sărbătoresc în premieră BLACK FRIDAY 2012 în România
Deși la mijlocul săptămânii o parte din magazinele cu produse electronice și electrocasnice au afișat deja materiale promoționale legate de Vinerea neagră, nu toți retailerii implicați în această sărbătoare se înghesuie să dea de veste cu privire la acest lucru, scrie Mediafax.
În premieră, magazinele care vând parfumuri vor participa la BLACK FRIDAY 2012 în România. Câțiva angajați ai unui magazin celebru de cosmetice dintr-un mall bucureștean susțin că anul acesta aproape toate produsele de aici vor beneficia de reducere de 30 – 40 la sută.
„Reduceri vom avea la aproape toate produsele cosmetice din magazin, însă asta abia vineri pe 23. Totuși, clienții vor fi sfătuiți să intre pe pagina de Facebook a magazinului pentru a putea beneficia de discount-urile noastre. Momentan știu că e vorba de 30 sau 40 la sută reducere, dar doar prin Facebook. Mai multe ni se vor spune vineri când va începe programul”, susține o angajată a unui magazin de parfumuri.
Foarte puține magazine de haine se vor alătura celei de-a doua ediție BLACK FRIDAY în România. Conducerile acestora nu au informat încă angajații asupra acestor promoții, însă câteva vești s-au aflat totuși. Câțiva angajați au reușit totuși să își dea seama de intențiile conducerilor, deoarece, pentru ziua de vineri, 23 noiembrie, au fost anunțați că programul se va prelungi cu câteva ore.
„De BLACK FRIDAY 2012 nu ni s-a spus nimic concret. Oferte mai mult ca sigur vom avea, poate că nu sub numele campaniei ăsteia. Știm doar că șeful ne-a spus că programul se va prelungi cu câteva ore pentru ziua de 23, adică vinerea”, spune un angajat al unui magazin celebru de haine.
Sub semnul misterului rămân și dealerii unui brand celebru de tablete și telefoane mobile.
„Probabil că facem, probabil că nu facem BLACK FRIDAY 2012. Rămâne ca o mică surpriză pentru clienții noștri. Ni s-a spus că un fel de campanie va fi, dar nimeni nu ne-a dat detalii mai multe despre ce produse vor fi reduse și cu cât la sută”, susține una dintre vânzătoarele magazinului.
Un alt tip de retailer care se va alătura anul acesta campaniei din Vinerea neagră este o librările cunoscută din România. Reducerile vor fi de 40 la sută pentru fiecare carte cumpărată.
„Nu mi s-au trimis încă afișe sau alte materiale cu BLACK FRIDAY 2012, dar sigur vom participa la această campanie. Din câte cunosc eu, toate cărțile vor avea o reducere de 40 la sută la cumpărare, atât în librării, cât și pe site-ul nostru”, spune vânzătoarea librăriei.
Nu numai mall-urile sau spațiul fizic al magazinelor sunt locuri bune de reclamă la BLACK FRIDAY în București. La ieșirile din cele mai importante stații de metrou din oraș sunt împărțite pliante prin care magazinele online își anunță arsenalul de reduceri. Pe fluturașii împărțiți locurile fruntașe ale recomandărilor de prețuri sunt tabletele însoțite de etichete „BEST BUY”. Specificațiile tehnice ale acestor gadget-uri sunt aliniate meticulos sub poza produslui, însă prețul lipsește.
Cea de-a doua ediție a BLACK FRIDAY din România va debuta vineri, 23 noiembrie, și se va încheia în aceeași zi la miezul nopții. Gamele de produse care vor intra sub incidența acestor reduceri sunt numeroase, iar promoțiile aplicate sunt construite în așa fel încât să satisfacă orice client cu aproape orice venit.
Originea sărbătorii marilor reduceri de o zi
BLACK FRIDAY este o sărbătoare americană care a reușit să se impună pe majoritatea piețelor din lume. Sub aspectul reducerilor substanțiale la diverse produse, retailerii reușesc să atragă foarte mulți clienți ce sunt dispuși să scoată din buzunar sume de bani pentru laptop-uri, televizoare, monitoare, mașini de spălat, tablete, telefoane mobile sau console video.
Ideea unei zile în care reducerile se aplică pentru toate produsele de pe rafturi încântă clienții magazinelor, deoarece, cu reduceri de 30, 40 sau chiar 50%, atât magazinele, cât și cumpărătorii, reușesc să iasă în câștig. Pe de o parte, orice client plătește mai puțin decât se aștepta pe produsul dorit, în timp ce magazinul care vinde produsul reușește să câștige la cantitatea mai multor bunuri vândute.
Cele mai câștigate din afacerea BLACK FRIDAY sunt magazinele online, deoarece comenzile pot fi făcute cu ușurință cu ajutorul paginilor de internet ale acestora. Clientul nu mai este nevoit să se deplaseze într-un spațiu fizic, iar magazinul câștigă timp și rapiditate odată cu livrările deja plasate.
Nici magazinele clasice nu se pot plânge că vânzările nu merg bine în singura zi din an în care reducerile sunt cele mai consistente, însă de cele mai multe ori cumpărarea unui produs cu ocazia BLACK FRIDAY devine pentru client o cursă contratimp pe care trebuie să o câștige în dauna competitorilor săi.
România a sărbătorit BLACK FRIDAY pentru prima dată în anul 2011. Retailerii online, magazinele de electrocasnice și distribuitorii de produse IT&C, electronice și electrocasnice au avut de câștigat, unii mai mult, iar alții mai puțin. Cert este că toată piața a avut de câștigat de pe urma sărbătorii americane împrumutate cu succes și în România.
Probleme au existat la primul BLACK FRIDAY din România pentru magazinele care nu au fost suficient de bine pregătite în ceea ce privește stocurile de produse. De asemenea, retailerii online au întâmpinat dificultăți în plasarea comenzilor, dar și în fluidizarea acestui proces. Unii s-au dovedit a fi învinși deoarece numărul mare de comenzi plasate a făcut ca serverele acestora să cadă, ceea ce a dus la pierderea clienților și evident a unor sume consistente de bani.
În esență BLACK FRIDAY este o cursă pentru vânzător, care trebuie să își vândă produsele aflate sub promoție în timp util, dar și pentru cumpărător, care trebuie să își aleagă cu grijă bunurile dorite. Oricine a cumpărat produse de Vinerea neagră știe din proprie experiență că răbdarea în această zi este o virtute, iar o bună planificare și nervi de oțel pot fi calități răsplătite cu achiziționarea unor chilipiruri în singura zi din an în care oricine poate pleca acasă fericit, dar și cu bani în buzunare.
Andrei Constantinescu, [email protected]
BLACK FRIDAY 2012. 2,4 milioane de români vor să facă achiziții de BLACK FRIDAY